23948sdkhjf

AV synliggör arbetsmiljöansvaret

Under ett år har Arbetsmiljöverket använt de nya föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö som infördes 31 mars 2016. Drygt femhundra inspektioner har gjorts. Flest anmärkningar får offentliga verksamheter.

Den 31 mars 2016 började de nya föreskrifterna att gälla, för att motverka bland annat arbetsrelaterad stress. Enligt reglerna ska arbetsgivarna se till att arbetstagarna inte får en ohälsosam arbetsbelastning och att arbetstidens förläggning inte leder till ohälsa. Arbetsgivarna ska också klargöra att kränkande särbehandling inte accepteras och att det finns rutiner för hur sådan särbehandling ska hanteras.

Enligt den senaste officiella arbetsskadestatistiken från 2015 uppges ungefär var tredje anmälan om arbetssjukdom vara orsakad av sådant som är kopplat till hur arbetsgivaren organiserar arbetet eller hur relationerna ser ut på arbetsplatsen.

Pia Zätterström, tillsynschef på Arbetsmiljöverket, förklarar att oavsett var man inspekterar är det nu arbetsgivarna – med stöd av de nya reglerna – som ska verka för tydliga roller, hälsosam arbetsbelastning, prioritering och återhämtning.

Diagrammet nedan visar de fem vanligaste branscherna där Arbetsmiljöverket har kontrollerat att de nya reglerna mot ohälsosam arbetsrelaterad stress har använts under 2016-2017. Det som angivs är andel i procent av de 511 inspektionerna.

Filmen ”Utmaningen” finns nu tillgänglig i en ny och längre version, anpassad till sammanhang för utbildning och djupare diskussioner om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. ” Utmaningen – en film om den sjuka jobbstressen”.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.12