Wallenberg satsar på kontorsservice
Wallenbergsfärens nya riskkapitalbolag EQT Ventures tror på en gemensam, digital beställnings- och supportplattform för allt från städning till kaffe, fruktkorgar och hantverkshjälp. Och allt på en enda faktura.
Det tyska företaget Service Partner One har skapat en central, digital multiplattform som kunderna kan använda för beställning av all form av kontorsservice. Till plattformen är också, enligt uppgift, enbart välrenommerade serviceleverantörer knutna.
Genom att ansluta sig till plattformen behöver kunden bara vända sig till ett enda ställe, även om leverantörerna av de olika tjänsterna är många och ofta konkurrerande företag. Kunden kan ge omedelbar feedback på de utföra tjänsterna, fråga om problem, beställa ytterligare service och få support när problem uppstått. Och alla tjänsterna hamnar på samma faktura, den från Service Partner One.
Service Partner One har redan under sitt första år i drift gett stöd åt 500 kunder i sex europeiska städer, byggt ett team på 70 personer och haft en tillväxt på 30 procent per månad.
Företaget är verksamt i Berlin, Köln, Frankfurt, München och Hamburg samt håller på att etablera sig i London. Dagligen levererar det tjänster till drygt 20 000 människor på 500 kontor i Europa.
EQT Ventures beräknar att marknaden för kontorsupport är värd 600 miljarder dollar årligen.