Uppsala skärper krav vid städupphandlingar
Uppsala kommun inleder ett pilotprojekt för att minska myglet i städbranschen. Projektet går dock främst ut på att förbättra kommunens egna rutiner vid upphandlingar.
Svartjobb och annan ekonomisk brottslighet är så vanligt bland städföretag att Skatteverket pekat ut det som en riskbransch.
Uppsala kommun har, liksom många andra, blivit lurad av oseriösa städbolag som dumpat priserna och lyckats vinna upphandlingar. Den 25 januari i år skrev Cleannet om att städbolaget Soma Städ, var under utredning hos Skatteverket för misstankar om falska underleverantörer och svarta löner för 1,4 miljoner kronor.
Ändå hade Uppsala kommun tilldelat företaget en städupphandling. Soma Städ låg nämligen lägst i pris.
Nu vill kommunen rätta till rutinerna så liknande händelser inte ska kunna ske i framtiden. I synnerhet inte vid upphandlingar av städtjänster på skolor och förskolor.
Därför drar man under hösten igång ett pilotprojekt med tuffare krav vid upphandlingar.
Anledningen till att Uppsala nu anser sig kunna genomföra förändringar i upphandlingskraven är de nya bestämmelserna som EU antagit och som gör diet möjligt att skärpa kraven. Tidigare har EU-reglerna varit otydliga kring vilka krav som kommuner och andra upphandlande myndigheter har rätt att ställa på leverantörerna vad gäller exempelvis de anställdas löner.
De nya EU-reglena har dock inte implementerats i svensk lag ännu, så Uppsala kommun tar en risk med att vara så pass tidigt ute. Kommunen hoppas att pilotupphandlingen ska ses som en markering mot marknaden om att man bara vill göra affärer med seriösa företag.