23948sdkhjf

Nu finns bra råd inför städupphandlingar



Knappt hade nya Upphandlingsmyndigheten hunnit starta, innan en genomarbetad vägledning för upphandling av städtjänster presenterades.

Varje år omsätter offentliga upphandlingar 600 miljarder kronor i Sverige. För att stötta både myndigheterna och leverantörerna beslutade regeringen att starta en speciell Upphandlingsmyndighet.

Uppdraget är att stödja och utveckla den offentliga upphandlingen. Tidigare ansvarade Konkurrensverket för de frågorna och redan i våras tog verket fram ett stödmaterial vid upphandling av städtjänster.

Det materialet plockades över till Upphandlingsmyndighetens hemsida samma dag som civilminister Ardalan Shekarabi invigde den nya myndigheten första september i år.

Anna Lipkin har lett projektet, först på Konkurrensverket och sedan hos Upphandlingsmyndigheten.

– Städbranschen har stora problem, bland annat med svarta löner, säger hon. Vi ville därför visa hur offentlig sektor kan arbeta med sina städupphandlingar för att minska risken för oseriösa aktörer.

Konkurrensverket drog hösten 2014, på eget initiativ, igång projektet för hjälpa myndigheter att upphandla städtjänster.

Till arbetet knöts en expertgrupp, med Samhall, Sodexo, ISS och Förenade service. Organisationen Städbranschen Sverige har också varit behjälplig.

– Det har varit oerhört värdefullt att ha med städbranschen i arbetet, säger Anna Lipkin. De har kommit med viktiga pusselbitar och haft många bra synpunkter, både på upplägget och materialet.

Resultatet är en lättnavigerad och tydlig sajt som nås via Upphandlingsmyndighetens hemsida.

Här finns råd, information och svar på frågor om allt från grundläggande städkunskap för upphandlare, till hur man som upphandlare ska hantera onormalt låga anbud.

– Det är svårt att upphandla städtjänster och att sedan utvärdera kvaliteten, menar Anna Lipkin.

Hon hoppas kunna sprida den här informationen och öka kunskaperna, genom att åka ut och informera och utbilda upphandlare av städtjänster.

Vilka är då hennes råd till städbranschen?

– Var ärliga när ni ger era anbud. Lägg inga anbud som är lägre än den faktiska kostnaden för att genomföra tjänsten. Och prata med den upphandlande myndigheten om hur viktigt det är med uppföljning. Att inte avsätta resurser för uppföljning av inköpta tjänster, bäddar för alltför låga priser och dålig kvalitet.

Fotnot: Läs mer på Upphandlingsmyndighetens hemsida:

http://www.upphandlingsmyndigheten.se/omraden/stadtjanster
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078