Skatteverket har granskat fusket i städbranschen
Fusk med arbetsgivaravgifter, momsfiffel, osanna fakturor, kedjekonkurser, bolagsplundring och utnyttjade papperslösa. Skatteverket har granskat städbranschen och resultatet är svart.
Skatteverkets granskning av städbranschen riktade in sig på cirka 50 större företag som levererar städtjänster till två utvalda hotell- och detaljhandelskedjor samt två större livsmedelsbutiker inom en väletablerad butikskedja.
Men enligt Pia Bergman, verkets rikssamordnare för grov ekonomisk brottslighet och för den just publicerade specialgranskningen av städbranschen, är även offentliga upphandlingar ett problem. De görs inte sällan utan kunskap om, eller ens intresse för, risken att de anlitade leverantörerna skattefuskar, anlitar kedjor av underleverantörer eller utnyttjar papperslösa.
Att läsa rapporten är som att läsa en handbok i skattefusk. Tio procent av städbranschens entreprenörer förstör marknaden för de övriga 90 procenten, genom att fiffla, betala orimligt låga löner och pressa dem som utför städarbetet att arbeta alldeles för många timmar.
I rapporten formulerar Pia Bergman och revisorerna ett antal önskemål som skulle göra det svårare att skattefusks och utnyttja människor med en svag ställning i samhället.
I alla upphandlingar, både privata och offentliga, måste det finnas en ”Plan B”. Det vill säga en klausul i kontraktet med städleverantören som säger vad som sker om leverantören inte följer avtalet.
Arbetsgivaravgifterna bör redovisas varje månad och på individnivå. Idag kräver alla falska kontrolluppgifter med vilka vit lön blir svart, femdubbla resurser från Skatteverket.
– Det behövs en ökad transparens på flera områden. Vi har till exempel ingen möjlighet att lämna ut uppgifter till exempelvis till Försäkringskassan, om företag som missköter sig. Sekretessreglerna mellan företag behöver förändras.
På Skatteverkets önskelista står också att bokföringslagen skärps, att uppköparna av städtjänster får skärptare regler och att vanliga konsumenter slutar använda svart städhjälp.
Men en av de absolut viktigaste förbättringarna för Skatteverket skulle vara om etiken bland kunderna ökade.
– Vid upphandlingar måste städarnas situation uppmärksammas. Idag är de osynliga, de ingår inte i de upphandlande företagens eller kommunala enheternas egen personal.
Hon säger att avtalen vid en upphandling borde skrivas på ett sådant sätt att det framgår vilka personer som ska finnas i lokalerna.
Läs mer om Skatteverkets granskning av städbranschen i det kommande numret av Rent som når läsarna den 29 oktober.