23948sdkhjf

18 värdiga finalkandidater till CLEAN Bright Awards 2012

CLEAN Bright Awards är branschpriset som lyfter fram förebilder och framtidslöften inom den samlade svenska städ- och servicebranschen. Tävlingsjuryn är nu klara med sina nomineringar av totalt 18 finalkandidater i sex olika priskategorier!
Vem som vinner Clean Bright Awards 2012 avslöjas den 24 oktober, kl 15.00 i samband med en festlig ceremoni på CLEAN Service&Supply, på Stockholmsmässan.

– Snart vet vi vem som är bäst i städ och service Sverige, en bransch i förändring och präglad av sund tillväxt. Från att ha förknippats med prispress och osynlighet ser vi idag en bransch med ett alltmer breddat serviceinnehåll, ökat självförtroende och affärskänsla. En bransch med mångmiljard omsättning och som står hyfsat stabil också i ekonomiska orostider. Allt detta är egenskaper och förhållanden som kvalitetstävlingen Clean Bright Awards vill lyfta fram och betona, kommenterar Bo Lennholm ordförande i juryn och grundare av tävlingen i sin egenskap av chefredaktör för branschtidningen Rent.

Vinnarna i tävlingen koras på CLEAN Service & Supply på Stockholmsmässan - onsdag den 24 oktober kl 15.00 . CLEAN Service & Supply blir - med sina två avdelningar CLEAN och FACILITY - det största branschevent i sitt slag som någonsin ordnats i Sverige. Mässan håller öppet 9-17 onsdag 24 och torsdag 25 oktober Program: www.serviceandsupply.se

Jury i Clean Bright Awards 2012
• Anne Blom, framgångsrik entreprenör och ägare till Anne Blom Städservice AB, Inger Jonasdotter, mångårigt branschansvarig på Almega Serviceentreprenörerna, Mats Ohlsson, branschprofil och ägare till konsultföretaget Mats Ohlsson Städutveckling AB. som erbjuder konsulttjänster med inriktning mot städ- och fastighetsservicebranschen. Juryns ordförande: Bo Lennholm, chefredaktör Rent.
Tävlingskategorier och Finalister i Clean Bright Awards 2012 - utan inbördes rangordning är:

Årets Skalman
2012 års teknologipris till den svenska fabrikant av städmaskin eller annan städutrustning som tillfört branschen något nytt och extra i fråga om metodutveckling och/eller teknologisk funktionalitet.
Kategoripartner: City Papper

Hygienteknik
Hygienteknik Sverige tillhör en liten skara av innovationsstarka företag inom städ, hygien och rengöring. Företagets senaste innovation: Activa Metod Control har rönt internationell uppmärksamhet och är en ny patentsökt metod för moppimpregnering. Systemet innebär att moppen på ett banbrytande sätt kan impregneras direkt på städvagnen. Med hjälp av en kontrollpanel kan man välja exakt mängd kem och vatten som behövs för varje mopp, vilket sparar vatten och reducerar kemförbrukning.

Locon
Locon har utvecklat en ny generation av engångsmoppar, Just Wipe Active. Engångsmopparna är torrimpregnerade med Svanenmärkta kemikalier. Torrimpregneringen innebär – i funktionell mening - att moppen är effektiv både vid torr och våt städmetod. Vid våt metod aktiveras moppen enkelt genom att tillsätta vatten. Torrimpregneringen eliminerar även behovet av att transportera kemikalier och det krävs i nästa led inga insatser eller resurser för mopptvätt.

Tennant
Tennant har utvecklat och förfinat ecH2O systemet - ett miljövänligt och alltigenom kemfritt alternativ på marknaden för kombiskurmaskiner. Maskiner med ecH2O systemet skurar med vatten, inga kemikalier. Det är även visat att man - med ecH2O systemet - kör man betydligt längre på en renvattentank jämfört med standardmaskin. Därmed också åtföljande väsentligt besparing på vattenförbrukning i samband med maskinstädning.

Årets Vardagshjälte
Ett nytt pris som avser hedra någon som med små insatser gör vardagen mer lättsam och som utifrån en positiv anda sprider glädje och trivsel.
Kategoripartner: Papyrus Supplies / StädgrossImporten

Sisay Beyene, Sodexo
Sisay Beyene har jobbat inom Sodexo sedan 1999 och har Pfizer som tjänsteställe. Folk som känner honom får ofta höra, inte minst från från kundhåll att Sisay betraktas som ovärderlig. Han har ett öga för vad som behöver göras och ligger alltid steget före. Sisay är yrkeskunnig och starkt engagerad för det han gör som lokalvårdare. Sisays yrkesstolthet och lojalitet är stor, han tummar aldrig på kvalitet och är mån om att alla runt om gör ett lika gott arbete så kunden ska vara nöjd. Att han dessutom har ett trevligt sätt och är serviceminded ut i fingerspetsarna gör inte saken sämre.

Amanuel Kidanemariam, Inspira
Amanuel Kidanemariam är anställd som lokalvårdare hos Inspira. Han rapporteras vara väldigt omtyckt av både kollegor och kunder och är alltid på gott humör, vilket smittar av sig. Frågar man Amanuel hur leveransen ska vara säger han aldrig ”bra”, han säger att den ska vara ”perfekt”. Inspira är – som företag - hälsodiplomerade av Korpen och Amanuel har även jobbat engagerat i det sammanhanget – i rollen som hälsoinspiratör. Amanuel kommer ofta med förbättringsförslag och gör alltid det lilla extra i möten med kunder och medarbetare.

Yonas Tesfay, Sodexo
Yonas Tesfay är nominerad eftersom han ett stort hjärta för service och ett brinnande engagemang. Det berättas att han – ute hos kund, med en kombination av fingertoppskänsla och entrepenörskicklighet - har implementerat produkter och arbetssätt som ligger absolut rätt i tiden och att hans insatser resulterat i bra lönsamhet gällande merförsäljning. I viktigt tillägg har man en kund som är mycket nöjd med utvecklingen av det städkoncept som erbjuds. Yonas är även ödmjuk och vänlig som person och ställer upp för sina kamrater och kollegor.

Årets Glansföretag
Glansföretag är företag som satsar på att stärka både varumärket och sitt arbetsgivar- renommé. En framsynt personalpolitik kombineras med affärsutveckling och kundfokus. Vinnaren symboliserar branschens framtidstro och en framåtanda som attraherar både kunder och medarbetare.
Kategoripartner: SFRO

Enrelax Skåne
Städföretaget Enrelax AB (Relax) med vd Björn Gerdman nomineras till årets Glansföretag. Björn Gerdman var ursprungligen chef på Sony Ericsson men valde att byta till städbranschen. Det spännande med Enrelax är att man både fått fart på verksamheten och samtidigt lyckats implementera tankesätt och metoder från ett industriföretag in i ett städföretag. Den ”transfern” genomsyrar hela verksamheten - allt från kundfokus, effektiva processer, medarbetare. Björn Gerdman har vänt upp och ned på tidigare arbetssätt och redan, på ca ett år, vänt bolagets lönsamhet och skapat tillväxt.

Express Gruppen
Express Gruppen är ett företag i stark tillväxt och målet sägs vara att bli en av de ledande aktörerna inom Facility management. Verksamheten har växt vidare från ursprungliga moderbolaget Stockholm Express Städ. I fjol var företaget nominerad till Ernst & Youngs Entrepreneur Of The Year och blev för sjätte gången utsett till Gasellföretag. Express Gruppen har sedan 2010 även förverkligat en hedervärd pedagogisk ambition och startat Express Gruppens egen skola där medarbetare med utländsk påbrå - efter arbetstid - kan lära sig det svenska språket (3 gånger/vecka). Initiativet har bidragit till kompetenshöjning som smittar av sig i företaget och även givit positiv respons bland Express Gruppens kunder.

Support Syd
Support Syd har sedan starten år 2000 växt organiskt till en omsättning överstigande 100 miljoner kronor. Support Syds personal är kända för att leverera en hög kvalitet och företaget anses även vara en mycket bra arbetsgivare - med låg personalomsättning och sjuktal. Två gånger har dom varit med i final i Alectas utmärkelse "Sveriges bästa arbetsplats". Det individuella lönesystem som företaget har arbetat fram gav 2012 en plats i finalen i SM i lönesättning. Support Syd står för en verksamhet som hela tiden ligger på framkant när det gäller att använda nya material och nya metoder.

Årets Hederspris
Specialpris till en person som gjort något extra för att främja städ-, service-, sanerings- och tvätteribranscherna och deras utveckling i vid mening sagt, inkluderat insatser för att lyfta fram branschens goda namn och rykte.
Kategoripartner: Rent

Jesper Borrfors
Jesper Borrfors på Fairdeal Group AB har under senare år gjort mycket för att – på ett nydanande sätt- lyfta städbranschens renommé. Jesper och det företag han representerar har inte minst lagt ner mycket tid och engagemang på att främja och förklara nyttan med seriöst genomförda städupphandlingar. Jesper Borrfors är en person som helhjärtat arbetar för att lyfta de seriösa företagen i städ- och servicebranschen och parallellt sätta strålkastare på de mindre seriösa. Många gånger har man hört samtal om städbranschens problem men Jesper för inte bara samtalen utan agerar konkret och engagerar sig även i de branschförbund som finns.

Thor Franzén
Thor Franzén nomineras för ett outtröttligt arbete med att höja städtjänsters status och kvalitet. Han är gediget kunnig i branschfrågor och fenomenal när det gäller att upprätthålla goda kontaktytor bland såväl kunder, leverantörer och konkurrenter. Thor Franzéns mycket tidiga miljöengagemang gjorde honom till pionjär i branschen i det sammanhanget. Redan på 1980-talet var han med om att – inom Sodexo – ta fram en serie miljövänliga egentillverkade städkemikalier. Den gången långt innan miljöpåverkan utgjorde ett kriterium i offentliga upphandlingar. Thor har också ett stort engagemang i utbildning av personal och har drivit på utbildningen av över 3 000 Sodexomedarbetare i SRY.

Bengt Gunnarsson
Bengt Gunnarsson nomineras eftersom han utan egen vinning lagt ner oräkneligt mycket tid och omsorg på att lyfta städbranschens renommé. Bengt Gunnarsson har av egen kraft även lyckats med den enastående framgången att få ett stort EU-bidrag till utbildning av städpersonal och arbetsledning. Inom ramen för ESF projektet Konkurrenskraft har hittills över 300 städare och arbetsledare fått en grundläggande utbildning och certifierats i arbetsmetodik, ergonomi, kemi, miljö, rengörningsmedel och golvkunskap. Bengt vill lyfta branschen och har med projektet stärkt både företagen och personals konkurrenskraft på Göteborgsmarknaden.

Årets Arbetsledare
Med kategorin Årets arbetsledare vill tävlingen främja och lyfta fram en riktigt god förebild i den kvalificerade, men inte alltid så lätt hanterade yrkesroll som det innebär att vara arbetsledare inom städ- och service.
Kategoripartner: Avista Time

Margareta Ortenlöf, Serviceföretaget PIMA
Margareta Ortenlöf nomineras i syfte att hedra hennes stora engagemang för både kunder och personal. Hon lägger ner hela sin själ i det arbete hon utför. Hon får personalen att känna sig omtyckta och trivas med sitt arbete. Margareta Ortenlöf får dem att känna sig stolta över att vara en del av Pima. Hon är omtyckt av kunderna och är bra på att bygga upp ett förtroende. Hon har själv arbetat som städerska och är därför en mycket bra arbetsledare som både kan förstå kunder och personal. Hon strävar efter utveckling inom företaget och kommer på många nya idéer för att förbättra kvalitén ute hos kunderna. Hon utbildar vår personal både i introduktionsutbildning och SRY.

Desirée Rådling, Eurest Services
Desireé Rådling fyller med råge dom krav som kan ställas på en bra arbetsledare: hon är en trygg, engagerad och målmedveten person och har tillit till sina medarbetare. Hon är kunnig och inspirerande som person och får människor att verka i en positiv riktning i och på jobbet och tillsammans som ett lag. En av hennes deviser är: allt går att lösa eller det löser vi. Hon uttrycker därmed att det inte finns några problem utan bara lösningar. Desirée Rådling tror också på individens möjligheter att fritt planera sin egen arbetsdag. En attityd som ligger befriande långt bort från auktoritär ledningsfilosofi men med utrymme för medarbetarens egna lösningar. Desireé har bevisat att hon besitter en god förmåga att hantera och lösa även extraordinärt tuffa utmaningar när sådana lägen uppstår.

Olivera Vujatovic, Sodexo
Olivera Vujatovic beskrivs som en superengagerad och positiv person som är omtyckt av kunder, medarbetare och arbetskamrater. Otröttligt vänder hon dåliga kontrakt till lönsamhet, utvecklar sina medarbetare och står för professionalism. Olivera gör ett fantastiskt jobb och presterar strålande insatser. Hon är mycket ute hos sina kunder och arbetar proaktivt för att vara ett steg före och föreslå förändringar som gagnar alla parter. Hon är bra på att lösa utmaningar som dyker upp på ett effektivt och kreativt sätt. Hon är mycket mån om sina medarbetare och uppmuntrar alla sina underställda till att växa och utvecklas. Utöver detta så är Olivera en uppskattad kollega och arbetskamrat. Hon är den första som erbjuder sig att hjälpa till om någon annan har problem som behöver lösas.

Årets Framtidslöfte
Priset delas ut till en yngre person med stor potential. Personen har med sina egenskaper stora möjligheter att i framtiden sätta prägel på branschen och premieras för kreativitet, nyfikenhet, engagemang och nytänkande
Kategoripartner: Sodexo

Ludvig Brunnström, Qleeno
Ludvig Brunnström har haft en avgörande roll i produktutvecklingen hos Qleeno AB. Han har fem patent inom städmaskinsområdet i eget namn och tre nya patentansökningar på gång. Trots att Ludvig är yngst bland ingenjörerna på företaget har hans kreativitet och engagemang bidragit till att han blivit befordrad till utvecklingschef hos Qleeno. Under hans ledning har utvecklingsteamet lyckats ta fram två nya städmaskiner under 2012. Utvecklingen av dessa maskiner har krävt mycket nytänkande från både Ludvig och övriga ingenjörer på företaget.

Linda Rosqvist, Förenade Service
Linda Rosqvist har framgångsrikt startat upp FSAB:s Yrkesskola och sett till att Förenade idag är det företag som har flest certifierade SRY handledare. Linda står också för den principiella grundinställningen att avgörande viktigt – efter en SRY-utbildning – är att medarbetaren manifesterar kompetens, förmåga och vilja att utföra arbetet på ett sätt som är i linje med det man lärt sig. På den grunden får man både en nöjd kund och en nöjd medarbetare. Det är inte det skriftliga provet som är viktigast utan att den enskilde medarbetare kan verifiera kompetens och förmåga på plats ute i verkligheten hos företagets kunder.

Felix Westerlin, StädgrossImporten
Felix Westerlin arbetar med kundsupport hos StädgrossImporten, både i varuhuset och på fältet. Han har trots sin unga ålder (20) efter bara 16 månader i branschen visat upp en djup förståelse för städarens och städorganisationers vardag. Felix har på ett begåvat sätt tagit till sig vad som är viktigt för att skapa de bästa lösningarna, vare sig det gäller ergonomi, ekonomi eller städresultat. Felix Westerlin visar över huvud taget ett stort engagemang för att vidareförmedla nyvunnen kunskap till kunder och marknaden. Felix brinner för att hjälpa sina kunder till optimala lösningar. Det behövs fler eldsjälar som jobbar för att höja kunskapsnivån i branschen och Felix är rätt person att föra stafettpinnen vidare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.372