23948sdkhjf

Stark försäljning glänser i Electrolux kvartalsrapport

Electrolux rapporterar en rekordhög organisk försäljningstillväxt under andra kvartalet 2012 och resultatet förbättrades väsentligt i jämförelse med motsvarande period föregående år.
Verksamheterna i Latinamerika och Asien visade stark volymtillväxt och resultatet i Nordamerika visade en stark uppgång. En viktig orsak till den positiva utvecklingen i Nordamerika var prisökningar. I Europa fortsatte Electrolux att ta marknadsandelar men resultatet påverkades negativt av den svaga marknadsutvecklingen.

VD och koncernchef Keith McLoughlins kommentarer till resultatet för andra kvartalet 2012:

Under andra kvartalet svarade den organiska tillväxten för nästan 6 procent, vilket är ett historiskt rekord för Electrolux vitvaruverksamhet. Både volym och pris bidrog positivt.

Försäljningsvolymerna för vår latinamerikanska verksamhet ökade väsentligt, till viss del som ett resultat av statliga incitamentsprogram i Brasilien samtidigt som våra verksamheter i Chile och Argentina, från förvärvet av CTI, fortsatte att överträffa marknaden.

Rörelseresultatet för vår vitvaruverksamhet i Nordamerika förbättrades väsentligt jämfört med motsvarande period 2011. De viktigaste orsakerna till det starka resultatet var prisökningar och ökad effektivitet inom verksamheten.

En relativt svagare utveckling för vitvaruverksamheten i Europa beror främst på den minskade tilltron hos konsumenterna som sprider sig över hela Europa och därmed påverkar efterfrågan på marknaden för vitvaror negativt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.755