23948sdkhjf

Kvinnors arbetsmiljöer ofta riskfyllda på grund av stress

Många kvinnors arbetsmiljöer är riskabla. Stress, högt arbetstempo och hög arbetsbelastning orsakar ohälsa bland kvinnorna. Det är slutsatser från den första inspektionsinsatsen inom ramen för Arbetsmiljöverkets fyraåriga satsning för kvinnors arbetsmiljö.
Det är slutsatser från den första inspektionsinsatsen inom ramen för verkets fyraåriga satsning för kvinnors arbetsmiljö. Under några veckor i mars genomförde Arbetsmiljöverket cirka 1 330 inspektioner över hela landet. Brister påtalades i närmare hälften av besöken. Dessa arbetsplatser kommer att få återbesök.

Kvinnorna svarar för en större andel av den arbetsrelaterade sjukfrånvaron än män. Fler kvinnor tvingas sluta sitt arbetsliv i förtid, på grund av hälsoskäl. Kvinnorna har totalt sett ett ohälsotal – sjukskrivningar och sjukersättning – som är 45 procent större än männens. Det är mot den bakgrunden som Arbetsmiljöverket genomför den här inspektionsaktiviteten.

– Syftet med den här insatsen är att ge kvinnor rätt till en hållbar arbetsmiljö, säger Ingrid Gidlund, samordningsansvarig för projektet.

– Kvinnors ohälsosamma arbetsmiljö beror på hög arbetsbelastning som leder till stress samt både psykiskt och fysiskt slitage. Det är risker som ofta inte genast upptäcks utan som mer långsamt bryter ner en människas förmåga att fortsätta arbeta.

Arbetsmarknadens aktörer behöver uppmärksamma att kvinnors riskabla arbetsmiljöer får konsekvenser för individerna, deras familjer och samhället i stort, med höga kostnader för omvårdnad och sjukvård. Kvinnors ohälsa gör att deras bidrag till samhällsutvecklingen inte heller tas till vara.

24 procent av arbetsgivarna och 28 procent av arbetstagarna uppger stress, högt arbetstempo och hög arbetsbelastning som de främsta orsakerna till kvinnors höga ohälsotal.

Bland de viktigaste åtgärderna som arbetsgivare och arbetstagare anger för att förebygga denna ohälsa finns ”arbetsorganisatoriska åtgärder”, till exempel:

·ökad bemanning

·ökad kunskap om belastningsergonomi

·bättre planering och förbättrade rutiner

·bättre kommunikation mellan chefer och arbetstagare

·ökad tydlighet och gränssättning från cheferna om arbetsuppgiften




Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.075