Stabil rapport från Electrolux
Electrolux rörelseresultat för första kvartalet 2012 var bättre än väntat och landade på 943 miljoner kronor (696). Vd och koncernchef Keith McLoughlins säger i en kommentar att man kunnat förbättra resultat tack vare ökad försäljning och högre priser
Vd och koncernchef Keith McLoughlins kommenterar:
- Vi fortsatte att förbättra vårt kassaflöde som ett resultat av vårt kontinuerliga arbete med att förbättra rörelsekapitalet. Under första kvartalet ökade nettoomsättningen med mer än 10 procent, vilket är rekord för den totala försäljningen för vår vitvaruverksamhet.
Den organiska tillväxten var cirka 4 procent. Verksamheten i Latinamerika visade en organisk tillväxt på 12 procent under första kvartalet, delvis som en följd av statliga skatteincitament i Brasilien.
Efter flera kvartal med vikande marknadsandel i Europa har Electrolux nu lyckats vända trenden och har sedan slutet av 2011 återtagit marknadsandelar.
- Vi tar marknadsandelar inom strategiskt viktiga kategorier inom premiumsegmenten, som exempelvis inbyggnadsprodukter för kök.
- Vår övergripande syn på utvecklingen för resterande del av 2012 ligger fast i enlighet med vad vi tidigare kommunicerat. Även om vi förväntar oss att trenden framöver ska förändras i en mer positiv riktning genom successiva förbättringar av försäljningspriserna och mixen samt genom lägre kostnader, förväntar vi oss inte någon återhämtning av efterfrågan på de mogna marknaderna under första halvåret 2012.