23948sdkhjf

Städ och servicebranschen är en jobbskapande bransch

Över 30 procent av de som anställdes i städ- och servicebranschen under2010 kom från arbetslöshet. Många är födda utanför Sverige (43 procent)och de anställda saknar oftast eftergymnasial utbildning (88 procent).För tredje året i rad presenterar Almega Serviceentreprenörerna enfullständig branschrapport för städ- och servicebranschen.

Städ- och servicebranschen består av cirka 1 880 aktiebolag med över 41 000 anställda och omsatte 23,7 miljarder kronor år 2009/2010. Årets branschrapport visar att företagen generellt har klarat finanskrisen väl och att branschen återigen har en positiv ekonomisk utveckling. - Även om branschen tycks ha klarat sig bra under de senaste åren och tagit ytterligare ett steg framåt, ökar fortfarande prispressen och konkurrensen, säger Inger Jonasdotter, branschansvarig Almega Serviceentreprenörerna.Statistik från SCB samt enkäten till företagen visar att företagens kostnader ökar mer än priserna på de tjänster som företagen levererar.- Konkurrensen från oseriösa aktörer i branschen upplevs också som ett stort problem hos majoriteten av företagen. Villkoren på marknaden är framförallt missgynnande vid upphandling av enbart städtjänster, säger Inger Jonasdotter. Enligt Almega Serviceentreprenörerna erbjuder och satsar majoriteten av företagen idag på ett breddat tjänsteutbud med bättre marginaler. En utveckling som håller i sig utifrån svaren i årets företagsenkät. Cirka hälften av företagen deltog i offentliga upphandlingar under det senaste året och en allt större del av företagens omsättning kommer numera från offentliga uppdrag (34 procent). - Det råder fortfarande en enighet i branschen gällande kritiken gentemot hur offentliga upphandlingar fungerar. Det är för mycket fokus på priset och för dålig uppföljning av ställda krav vilket öppnar upp för de oseriösa aktörerna, säger Inger Jonasdotter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125