23948sdkhjf

Arbetsförmedlingen strulade till Gipecos rekrytering

Städsystemföretaget Gipeco hade ett akut rekryteringsbehov och vändesig till Arbetsförmedlingen i Jönköping för att få hjälp. MenArbetsförmedlingen var inte till någon större nytta. Svenskt Näringslivrapporterar att det tog två månader innan Gipeco ens fick träffa enarbetssökande.

- Återkopplingen var obefintlig, säger Leif Carlsson, personalchef på Gipeco i en kommentar som publiceras på Svenskt Näringslivs webblatsEnligt Leif Carlsson har arbetsförmedlingens beteende dessutom kostat Gipeco tiotusentals kronor i effektivitetsförluster. Det var i mitten av januari som Gipeco vände sig till Arbetsförmedlingen i Jönköping för att få hjälp med nyrekrytering.Leif Carlsson berättar att han uppmanades skicka ett mail till AF och förklara vilken typ av person som man sökte. Mailet gick i väg men Arbetsförmedlingen hörde inte av sig trots påminnelse. Ännu bortemot två månader senare saknades egentlig respons och hjälp från Arbetsdförmedlingen.När Gipeco då tog kontakt med Arbetsförmedlingen för att borra lite djupare i det som hade hänt, fick man – enligt Svenskt Näringsliv – det oväntade svaret: ”Ditt företag har varken nämnts eller varit med vid något av våra jobbmöten”.Heidi Skov Ragnar, sektionschef på Arbetsförmedlingen i Jönköping, bemöter kritiken och säger i en kommentar till SN:– Jag beklagar att ärendet har fallit mellan stolarna. Det är självklart inte rimligt att det tar två månader för ett företag med akut rekryteringsbehov att få kontakt med en jobbsökande. Vi behöver förbättra kontakten med näringslivet och påskynda processerna. Det har blivit svårare att matcha företagens behov, men det är viktigt att vi återkopplar oavsett om vi kan lösa behovet eller inte, säger hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.328