Coor fick avtal med Kemira och Statoil
Kemira Kemi har huvudkontor och produktion i Helsingborg. Bolaget tillverkar kemiska produkter till bland annat pappers- och massaindustrin och för vattenrening. Kemira Kemi ingår i den globala koncernen Kemira Oyj. I en konkurrensutsatt upphandling har Coor vunnit upphandlingen och tecknat ett 3-årigt avtal. Avtalet innebär att Coor ska leverera servicetjänster till Kemira och andra företag på industriområdet Industry Park of Sweden i Helsingborg. Exempel på företag inom industriområdet är Kemira Kemi, Yara, Alufluor, Tetra och Perstorp. Avtalet är totalt värt cirka 500 miljoner kronor. – Vi är väldigt stolta och glada över förtroendet från Kemira. Det nya uppdraget innebär att Coor ytterligare växer inom området produktionsservice och underhåll, som är ett prioriterat område för Coor, och vi ökar närvaron i södra Sverige säger Staffan Ebenfelt, VD för Coor Service Management i Sverige. Serviceverksamheten har fram till nu bedrivits av Kemira i ett helägt dotterbolag, Industry Park of Sweden AB (IPOS). Coor förvärvar IPOS av Kemira. I IPOS arbetar cirka 130 medarbetare som genom förvärvet övergår till Coor.Statoil valde Coor Coor Service Management har även tecknat ett nytt avtal om att utveckla och leverera service till Statoils kontor i Stockholm, Köpenhamn och Kalundborg (Danmark). Det nya avtalet löper i tre år, med möjlighet till förlängning i ytterligare två år. Sedan 2009 levererar Coor service till Statoils kontor i Harstad, Norge.Sedan 2009 levererar Coor service till Statoils kontor i Harstad, Norge. Nu fördjupas samarbetet genom ett nytt avtal om att driva och utveckla arbetsplats- och fastighetsservice till ett Statoilkontor i Stockholm (Sverige) samt ett kontor i Köpenhamn och i Kalundborg (Danmark). Bland servicetjänsterna ingår fastighetsdrift, post, reception, lokalvård, flyttar, personalmatsalar, konferensservice med mera.- Vi är otroligt glada över det utökade förtroendet från Statoil. Att Statoil väljer Coor i hela Skandinavien innebär att vi tillsammans kan utveckla mer standardiserade servicenivåer, arbetssätt och uppföljningsrutiner som ger Statoil en effektiv och överskådlig serviceverksamhet, säger Mats Jönsson, koncernchef och VD för Coor Service Management. Det nya kontraktet löper på tre år med option på förlängning i maximalt 2 år. Avtalet börjar löpa från den 1 juni 2010.