23948sdkhjf

Två kommuner belönade av Borago

Degerfors och Trelleborg utmärkte sig i årets upplaga av Boragos Städbarometer för kundnöjdhet och positiv medarbetarundersökning.

Efter pilotsatsningen med Städbarometern i fjol, när Valdemarsvik och Båstad utsågs till bästa kommuner i modul nöjd kundindex (NKI) respektive mest motiverad städpersonal 2023, har årets vinnare korats och det blev Degerfors och Trelleborgs kommuner. 

Degerfors kammade hem priset i modul kundnöjdhet (NKI)  tack vare sina höga betyg från både kunderna/verksamheterna medan Trelleborgs kommun belönades för modul Medarbetare (MMI) för sin positiva medarbetarundersökning.

Borago Städbarometern är ett digitalt enkätverktyg som ska hjälpa kommuner att utvärdera och förbättra sin städverksamhet, och ge inblick i den egna städkvaliteten och ekonomiska effektivitet. Det går att vara med i och mäta i fyra olika moduler för att utvärdera ekonomi, upplevd städkvalitet, medarbetarnöjdhet och/eller teknisk städkvalitet.

– Genom att använda en fyra olika moduler får användarna en detaljerad översikt av både ekonomiska nyckeltal och kvalitetsmått som är avgörande för att säkerställa effektiva och hållbara städtjänster. Städbarometern möjliggör jämförelser både inom den egna kommunen och mot andra kommuner, vilket ger en värdefull omvärldsanalys eller "benchmark" för den aktuella städverksamheten, säger Karl Henriksson, vd för Borago.

Han säger vidare att genom att använda modulerna kan kommuner identifiera styrkor och svagheter inom olika delar av sin städverksamhet, vilket i sin tur skapar förutsättningar för välgrundade beslut om förbättringar och se om om resurser används effektivt eller där det finns möjlighet att uppnå högre kvalitet till lägre kostnader. 

– Kommunen får också möjlighet att jämföra sina resultat mot andra och därmed hitta vägar för verksamhetsutveckling och kostnadsbesparingar. Det ger också en tydlig bild av om en kommun betalar för sina städtjänster på ett konkurrensmässigt sätt, vilket kan hjälpa till att justera både upphandling och intern organisation för att skapa mer hållbara städtjänster och städtjänster till rimlig kostnad. När vi tittar på data från 200 kommuner ser vi till exempel att entreprenadstädning ligger 30 procent under egen regi och att kommuner i Stockholmsregionen ligger lägst vad det gäller entreprenadstädning. Det ökar risken för sämre arbetsvillkor, osund konkurrens och sämre kvalitet, säger Karl Henriksson vidare.

Inför kommande år hoppas Borago nå fler kommuner. 

– För 2025 planerar vi att fortsätta utveckla och förbättra Städbarometern. Målet är att nå fler kommuner. Vi kommer också att fortsätta samla och analysera data för att ge ännu mer precisa och detaljerade jämförelser som gör det möjligt för kommuner att ta nästa steg i sin kvalitetsutveckling, uppger Karl Henriksson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079