Nya mål för Essity: ”I bättre form än någonsin”
Höjer ambitionen med fokus på lönsam tillväxt.
Hygien- och hälsobolaget Essity presenterar idag nya finansiella mål baserat på bolagets portfölj efter avyttringen av dotterbolaget Vinda.
Essitys nya finansiella mål:
* Årlig organisk försäljningstillväxt >3 procent.
Essitys nya mål är en årlig organisk försäljningstillväxt över 3 procent. Det tidigare målet var årlig försäljningstillväxt över 5 procent, vilket inkluderade en organisk försäljningstillväxt över 3 procent och förvärv på cirka 2 procent. Förvärv är fortsatt en del av bolagets strategi men inte längre del av det årliga tillväxtmålet.
* Ebitda-marginal exklusive IAC >15 procent.
Essitys nya mål är en EBITA marginal, exklusive jämförelsestörande poster (IAC), över 15 procent. Det tidigare målet var avkastning på sysselsatt kapital (ROCE) exklusive IAC över 17 procent per 2025, motsvarande en EBITA marginal exklusive IAC på cirka 13,5 procent.
– Essity är i bättre form än någonsin och nu höjer vi ambitionsnivån ytterligare. Vår målsättning är att växa organiskt med över 3 procent per år även utan Vinda och dessutom med högre och stabilare marginaler. Gynnsamma marknadstrender i kombination med Essitys framgångsrika innovationer, starka varumärken och effektiviseringsarbete ger oss förutsättningarna att både ta marknadsandelar och förbättra bolagets lönsamhet, säger Magnus Groth, vd och koncernchef Essity.