Han leder Årets Städföretag
Kundpartner förärades på torsdagen utmärkelsen Årets Städföretag av arbetsgivar- och branschorganisationen Almega Städföretagen samt fackförbunden Fastighets och Kommunal.
Utmärkelsen delades ut under Stora Städbranschdagen som arrangerades i Stockholm och juryn lyfter fram att aktören föräras priset då företaget lyckats lyfta städning som en arbetsmiljöfråga för sina kunder.
– Vi är glada och stolta över priset, det känns som en belöning för vårt hårda arbete! Vi ligger i framkant när det gäller utveckling och innovationer och hur vi hanterar våra kunder och personal. Vår mission är att vår städning gör våra kunder friskare. Därför arbetar vi för att flytta städning från en inköps- till en HR- och arbetsmiljöfråga. På så sätt flyttar vi branschen framåt, säger Peter Rehnström, vd, Kundpartner i en kommentar.
Kundpartner var finalist för andra året i ordningen och gick segrande ur striden i tuff konkurrens med Meritum och Rimab som precis som vinnaren, enligt grundkriteriet, är medlemmar i Almega Serviceföretagen samt är ett Auktoriserat Serviceföretag med goda fackliga relationer och god personalpolitik. Andra viktiga kriterier är arbets- och miljöarbete, kompetensutveckling av personalen samt välordnad och god ekonomi.
Juryns motivering lyder:
Företaget har för andra året i rad hamnat bland de tre finalisterna, och det är inte konstigt. Kundpartner sätter sina medarbetare i främsta rum och har därtill utmärkt sig i sitt fokus på sambandet mellan en friskare arbetsmiljö och tjänster inom lokalvård och desinficering. I det varumärkesskyddade konceptet ”Frisk arbetsmiljö” visar företaget hur den fysiska miljön kan öka medarbetarnas välmående, utifrån faktorer som inomhusluft, renhet, ljussättning, ergonomi, och sociala ytor. Konceptet utgör en del i företagets framgångssaga.
Förra året kammade 50-femme hem priset och tidigare vinnare är Småländska Städ, Sesab Service och Norrlands Miljövård. 2021 dedikerades priset till alla städare i Sverige.