Stärkt lönsamhet för Clemondo
Försäljningen under andra kvartalet, april till juni, uppgick till 73,5 miljoner kronor (76,0). Rörelseresultatet, EBITDA, stärktes under kvartalet och uppgick till 7,9 miljoner kronor (4,6) vilket gav en EBITDA-marginal på 10,4 procent (6,0).
”Vi har sedan våren 2022 aktivt prioriterat lönsamhet före tillväxt, vilket har medfört att vi också har valt bort affärer med svag lönsamhet. Organisationen har haft huvudfokus på att förbättra marginalen i vår affär, vilket har lett till stärkt bruttomarginal. Under perioden har vi successivt inlett ett ökat fokus mot tillväxt”, skriver vd Jesper Svensson i rapporten.
Vidare skriver aktören att bolaget visar tillväxt inom affärsområdet hygien och att ”marknadsområdets affär - som omfattar produkter för städ och desinfektion - är inte konjunkturberoende, vilket är en styrka i rådande klimat”.
Under kvartalet har Clemondo tecknat avtal med Ahlsell av försäljning av rengöringsprodukter inom varumärkena Strovels och Lahega samt med Region Östergötland värt gällande desinfektion, hudvård och hygienprodukter från varumärket Liv till ett värd om 9 miljoner kronor.