Klart med avtal för besöksnäringen
Visita och Hotell- och restaurangfacket tecknade under måndagen ett nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring. Avtalet följer märket som industrins parter tecknat med en total kostnadsram på 7,4 procent över två år och omfattar ungefär 200 000 medarbetare i besöksnäringen.
– Det är ett styrkebesked från besöksnäringen med ett avtal som följer industrins märke och som skapar förutsägbarhet för två år framåt. I ett långsiktigt perspektiv är det viktigt att stå upp för den svenska lönemodellen, säger Torbjörn Granevärn, förhandlingschef på Visita.
– Den höga nivån på märket kommer dock innebära utmaningar för många företag inom besöksnäringen, inte minst med tanke på att pandemin slog hårt mot våra medlemsföretag, fortsätter Torbjörn Granevärn.
Visitas ingång i denna avtalsrörelse har varit att prioritera prestation, utbildning samt på medarbetare som stannar i branschen – allt för att öka attraktiviteten för besöksnäringen.
– Fördelningen av löneutrymmet innebär en tydlig prioritering av medarbetare som stannar i branschen. Dessutom skapar vi förutsättningar för ökad attraktivitet genom en förenklad och förbättrad process för individuell lönefördelning, avslutar Torbjörn Granevärn.
Det samlade avtalsvärdet för kollektivavtalet är 7,4 procent, fördelat på 4,1 procent första året och 3,3 procent år två.