23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Hur tänker regionerna inför sin digitalseringsresa?

Under våren intervjuade vi regionerna avseende avtalskontroll och digitaliseringsgrad. De har alla olika förutsättningar. Hur tänker de som inte börjat riktigt ännu?

De digitala är nöjdare än de analoga även om ingen är helt digital

  • Det saknas ingenting, så mycket positiva och bra förändringar.
  • Vi förstår vårt behov. Vi ligger före alla
  • Det handlar inte om teknik just nu utan om att använda tekniken (mobilen), kontrollera, rapportera.
  • Är tiden som används ok?
  • Största utmaningen är att hantera förväntningar på vad som levereras om det inte finns samsyn
  • Hur blir jag ännu mer serviceinriktad?
  • Hur frigör jag tid åt verksamhetsutveckling

De mer analoga regionerna ligger efter

”Allt saknas. Allt finns i pärmar, ryggmärgen med hög disciplin och folk går i pension snart. Fick jag mer tid skulle jag följa upp avtal mer, med kvalitet. Jag kan inte komma förbi det”

” Vi har i princip inte digitaliserat något. Bra personal, jobbat i 40 år men det kommer nya tider. Digitalisering innebär mycket mer än ett system. Detta är viktigt. Medarbetarna skall kunna ringa mig direkt, när de har problem. Samhörighet. Kunna analysera, optimera.”

Önskelistan

Önskelistan och är lång. Frågorna är många inför att påbörja digitaliseringsresan. Vad som är bra varierar från region till region. De kan inte med lätthet jämföra varandras prestationer då de har kommit olika långt.  De som har lagt ut sin verksamhet är ju beroende av vad leverantören har. Varför ändra på något om ingen klagar?   

Nedan några återkommande  tankar från dessa regioner: 

Planera den digitala verksamheten

  • Hur bäst bygga ett business case om det ändå redan fungerar / ingen klagar? 
  • Hur få  ett licenspris per kvadrat-meter och inte per antal användare?
  • Få behovet som vi behöver: måste vi verkligen ha samma frekvens, tid, kvalitet?
  • Sätta utbildningssystemet & kompetensinventera utifrån SRY
  • Teamledare skall kunna planera bättre själva
  • Bör kunna köra smartphones
  • Bör kunna läsa in ritningar automatiskt
  • Vill kunna ge kontinuerlig bekräftelse
  • Lättjobbat med schema planering: Vad gör de varje dag? 4-5-6 veckors schema, två veckors schema. Behöver olika grundschema. Sexveckors schema
  • Hur följer vi upp införandetekniken (projektet) för att lättast blir mer digitala? 

Den dagliga operativa leveransen 

  • Hur kommer vi över den mentala införandetröskeln i början?
  • Vill kunna vidta åtgärder som medarbetarna ser
  • Använda smartphone så att vi kan kvalitetssäkra, kontakt med personal, inte springa – med andra ord: ett digitalt verktyg med dagligt schema och arbetsorder
  • Vill vara ute, prata och mäta tillsammans med verksamheten.
  •  Lättarbetat ”Britta är sjuk! Ta Brittas schema, Kalle!”
  • ”När man har avd. 1: Hämta instruktion x!”
  • När ritningar läses in skall förändringar kunna göras mellan olika städscheman
  • Kunna ändra i städscheman på plats 

Uppföljning och analys

  • Analysera mera: Har vi verkligen koll på vårt behov? Köper vi på rätt ställe?
  • Möter inte produktivitet direkt. Vill komma in på detta
  • Det får inte ta en veckas arbete att samla in data om vad som hänt: Tillgänglighet. Tydlighet. Sjukfrånvaron. Denna information skall man bara ha. Hela tiden
  • Det finns psykosociala aspekter att ta hänsyn till. Ett gemensamt system skapar samhörighet, samsyn, delaktighet och en gemensam data.
  • Bygg kultur av självstyre och återkoppling där alla kan se vad de har gjort, idag
  • Lägga in avlösare på olika då det blir enklare att ändra vid sjukfrånvaron

 

Vill du veta mer om analysen?

Läs gärna tidigare inlägg och bloggar!  Hör av dig till oss för en diskussion om vad som är möjligt idag!

Ulf Gullstedt
Avista Time AB
E-post: ulf.gullstedt@avistatime.com
Tel nr: +46 70 663 78 00

Avista Time AB
Industrigatan 4 a
112 52 STOCKHOLM
Stockholms stad
Sverige

Kontaktperson

SH

Sänd till en kollega

0.125