Ny handbok om arbetsmiljö

2017-02-02 | Marianne Ovesen | NEWSROOM, Nyheter, Rent

Prevent handbok

Nu finns handboken ”Jobba praktiskt med organisatorisk och social arbetsmiljö”, som arbetsmarknadens parter gemensamt tagit fram via Prevent.

Tycker du att det är svårt att hantera konflikter i arbetsgruppen? Är du osäker på om någon kan ha utsatts för kränkande särbehandling? Funderar du på om ni borde ha riktlinjer för hur och när mejl ska besvaras?

När Arbetsmiljöverket 2016 gav ut nya föreskrifter för organisatorisk och social arbetsmiljö, OSA, var det för att hantera just den här typen av frågor – om arbetsbelastning, arbetstidens förläggning och kränkande särbehandling. Men föreskrifter är inte alltid enkla att översätta till konkret vardagsarbete. För att ge arbetsplatserna handfast hjälp tog arbetsmarknadens parter initiativ till en handbok.

– Syftet med handboken är att ge stöd i det praktiska och systematiska arbetet med föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö. Materialet kopplar ihop OSA med SAM, så att man får in de organisatoriska och sociala frågorna i det systematiska arbetsmiljöarbetet, säger Martine Syrjänen Stålberg, arbetsmiljöspecialist på Unionen.

Varje kapitel ger därför praktiska tips på hur arbetsbelastning, arbetstidens förläggning och kränkande särbehandling kan undersökas, riskbedömas, åtgärdas och följas upp. I handboken finns kom-ihåg-listor, exempel på frågelistor och exempel på hur tre fiktiva företag, olika stora och i olika branscher, tar sig an olika situationer i vardagen.

– Vi ville ge arbetsplatserna inspiration och så konkret hjälp som möjligt för att jobba utifrån de nya föreskrifterna. Det här materialet är ett stöd i vardagen för såväl chefer, skyddsombud som andra som jobbar med arbetsmiljö, säger Anna Bergsten, arbetsmiljöexpert på Svenskt Näringsliv.

Den nya handboken kan även fungera som uppslagsbok, utbildningsmaterial eller som en del i introduktion av nyanställda.

– Det känns jättebra att vi parter gemensamt tagit fram ett så här handfast och praktiskt material. Det här är frågor som blir allt viktigare och som alla på arbetsplatsen måste känna till och ha kunskap om, säger Peter Larsson, ombudsman på Kommunal.

Handboken ”Jobba praktiskt med organisatorisk och social arbetsmiljö” publiceras som e-bok (epub eller pdf) och kan beställas via Prevents bokhandel på nätet.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Email this to someone

Piteå leasar arbetskläder från Textilia

Piteå kommun har ingått ett av avtal med Textilia om leasing och tvätt av arbetskläder år 1 100 anställda inom äldreomsorg och hemtjänst. Kommunen hoppas att leveransen kan starta före sommaren.

2017-02-24 | Marianne Ovesen | Nyheter

Vileda rekryterar Leif Sjöberg

Vileda Professional har anställt Leif Sjöberg som distrikschef för region Mellan/Norr. Han har mer än 16 år i branschen och kommer närmast från Vikan AB, där han varit Sales Manager Norr sedan 2004.

2017-02-23 | Marianne Ovesen | Nyheter

Nu finns enkel manual för ESPD

Upphandlingsmyndigheten har fått många frågor kring det europeiska upphandlingsdokumentet, ESPD och dess webbtjänst. Nu har myndigheten satt ihop en enkel manual för webbtjänsten.

2017-02-23 | Marianne Ovesen | NEWSROOM, Nyheter, Rent

Hemserviceföretag betalar slavlöner

Hemserviceföretaget K2 Comfort i Habo utanför Jönköping, som flera gånger hyllats för sin snabba tillväxt, har av P4 Jönköping avslöjats med att betala slavlöner och hota sina anställda.

2017-02-21 | Marianne Ovesen | NEWSROOM, Rent

Skrivbordet är äckligt – städa det

Kontoret är ingen rolig plats att vara på. I alla fall inte ur hygiensynpunkt, om man ska tro den brittiska onlinebokningen för städuppdrags, Hassle.com, lista på de nio verkligt äckliga ställena på jobbet.

2017-02-21 | Marianne Ovesen | NEWSROOM, Nyheter, Rent

Varnish cache 2017-02-26 21:28:48