Ny handbok om arbetsmiljö

2017-02-02 | Marianne Ovesen | NEWSROOM, Nyheter, Rent

Prevent handbok

Nu finns handboken ”Jobba praktiskt med organisatorisk och social arbetsmiljö”, som arbetsmarknadens parter gemensamt tagit fram via Prevent.

Tycker du att det är svårt att hantera konflikter i arbetsgruppen? Är du osäker på om någon kan ha utsatts för kränkande särbehandling? Funderar du på om ni borde ha riktlinjer för hur och när mejl ska besvaras?

När Arbetsmiljöverket 2016 gav ut nya föreskrifter för organisatorisk och social arbetsmiljö, OSA, var det för att hantera just den här typen av frågor – om arbetsbelastning, arbetstidens förläggning och kränkande särbehandling. Men föreskrifter är inte alltid enkla att översätta till konkret vardagsarbete. För att ge arbetsplatserna handfast hjälp tog arbetsmarknadens parter initiativ till en handbok.

– Syftet med handboken är att ge stöd i det praktiska och systematiska arbetet med föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö. Materialet kopplar ihop OSA med SAM, så att man får in de organisatoriska och sociala frågorna i det systematiska arbetsmiljöarbetet, säger Martine Syrjänen Stålberg, arbetsmiljöspecialist på Unionen.

Varje kapitel ger därför praktiska tips på hur arbetsbelastning, arbetstidens förläggning och kränkande särbehandling kan undersökas, riskbedömas, åtgärdas och följas upp. I handboken finns kom-ihåg-listor, exempel på frågelistor och exempel på hur tre fiktiva företag, olika stora och i olika branscher, tar sig an olika situationer i vardagen.

– Vi ville ge arbetsplatserna inspiration och så konkret hjälp som möjligt för att jobba utifrån de nya föreskrifterna. Det här materialet är ett stöd i vardagen för såväl chefer, skyddsombud som andra som jobbar med arbetsmiljö, säger Anna Bergsten, arbetsmiljöexpert på Svenskt Näringsliv.

Den nya handboken kan även fungera som uppslagsbok, utbildningsmaterial eller som en del i introduktion av nyanställda.

– Det känns jättebra att vi parter gemensamt tagit fram ett så här handfast och praktiskt material. Det här är frågor som blir allt viktigare och som alla på arbetsplatsen måste känna till och ha kunskap om, säger Peter Larsson, ombudsman på Kommunal.

Handboken ”Jobba praktiskt med organisatorisk och social arbetsmiljö” publiceras som e-bok (epub eller pdf) och kan beställas via Prevents bokhandel på nätet.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Email this to someone

Anmäl dig till CLEAN & Facility

Mässan Clean & Facility är tillbaka i Malmö och Malmömässan den 5-6 april. Det blir det 11:e tillfället som branschtidningen Rent arrangerar mässan.

2017-03-24 | Marianne Ovesen | Nyheter

TS Lokalvårds vd på CLEAN

TS Lokalvård och TS Hemservice i Örebro är ett medarbetarägt städbolag, som bildades genom en avknoppning av städningen från tekniska avdelningen i Örebro kommun.

2017-03-23 | Marianne Ovesen | Nyheter

Nu är proppen lagd

Den 21 mars lades regeringens proposition om arbetsrättsliga villkor, som Cleannet skrev mer utförligt om den 17 mars. I propositionen föreslås bestämmelser som innebär att upphandlande myndigheter och enheter vid upphandlingar ska ställa arbetsrättsliga villkor när det gäller lön, semester och arbetstid. Villkoren ska ställas om det är behövligt och om de går att fastställa. De villkor […]

2017-03-23 | Marianne Ovesen | NEWSROOM, Rent

Laxå kommun på CLEAN & Facility

Laxå kommun har valt att städa golven i kommunens skolor och andra lokaler med ultrarent vatten.

2017-03-22 | Marianne Ovesen | Nyheter

Coop och Samhall i stort avtal

Coop och Samhall har ingått ett ramavtal gällande städning och vissa kringtjänster, som tvätt av korgar och kundvagnar. I ett inledande skede ska Samhall städa närmare 200 Coop-butiker, vilket väntas ge arbete åt cirka 800 av Samhalls medarbetare.

2017-03-22 | Marianne Ovesen | Nyheter

Varnish cache 2017-03-24 17:50:16