ISS knapp blev “Årets förbättring”

2017-02-10 | Marianne Ovesen | Nyheter

Kaffemaskin_webb

ISS kaffeknapp, Presto, vann tävlingen Årets förbättring 2016. En oerhört enkel idé som rejält minskar kundens irritation över krånglande kaffemaskiner.

Krånglande kaffemaskiner är många arbetsplatsers eviga gissel. Maskinen är trasig dag efter dag och aldrig kommer reparatören. Men det egentliga problemet är att ingen felanmäler.

Susanne Andersson, Account Project Manager på ISS, beslöts att undersöka varför kunderna ofta uttryckte irritation på att kaffemaskinerna inte fungerade. ISS hade ju inte fått in felanmälningar i utsträckning som motsvarade irritationen.

Undersökningen visade att 85 procent av de anställda på en viss arbetsplats upplevde att kaffeapparaterna ofta, eller ibland, var ur funktion. Samtidigt svarade 79 procent att de nästan aldrig felanmälde trasiga maskiner.

– Det fanns alltså ett tydligt glapp mellan den situation som kunderna upplevde och det som vi som serviceorganisation kunde utläsa ur systemen. Men på frågan ”Skulle du rapportera trasiga kaffemaskiner oftare om felanmälan bara var ett knapptryck bort?” svarade samtliga ”ja”, så vi såg att det fanns en stor potential där, berättar Susanne Andersson.

Knappen, kallad Presto, är en så kallad ”internet of things”-applikation, utvecklad av en av ISS kunder, egentligen för ett helt annat användningsområde. Men i samarbete med ISS fungerade den utmärkt även som “kaffeknapp”.

Med knappen vid sidan av kaffemaskinen blir felanmälan så enkel att det faktiskt blir gjort.

Knapptryckningen sänder en signal till en mottagare. Signalen skickas vidare till ISS kundtjänst och därifrån vidare till reparatören. Poängen är att minska ledtiden, från det att kaffemaskinen identifieras som trasig, till dess att en reparatör är på plats. Genom att installera Presto har ISS lyckats öka kundnöjdheten och utnyttja resurserna bättre i förhållande till de faktiska kundbehoven.

– Vinsterna är inte bara det mätbara antalet felanmälningar och minskad ledtid, utan vi har också fått ett verktyg för att komma närmare kontorsanvändaren, kommenterar Susanne Andersson.

Ovanpå den vinsten har knappen nu alltså vunnit utmärkelsen ”Årets förbättring 2016”. Tävlingen arrangeras av C2 Management, som syftar till att uppmärksamma framgångsrikt förbättringsarbete.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Email this to someone

Piteå leasar arbetskläder från Textilia

Piteå kommun har ingått ett av avtal med Textilia om leasing och tvätt av arbetskläder år 1 100 anställda inom äldreomsorg och hemtjänst. Kommunen hoppas att leveransen kan starta före sommaren.

2017-02-24 | Marianne Ovesen | Nyheter

Vileda rekryterar Leif Sjöberg

Vileda Professional har anställt Leif Sjöberg som distrikschef för region Mellan/Norr. Han har mer än 16 år i branschen och kommer närmast från Vikan AB, där han varit Sales Manager Norr sedan 2004.

2017-02-23 | Marianne Ovesen | Nyheter

Nu finns enkel manual för ESPD

Upphandlingsmyndigheten har fått många frågor kring det europeiska upphandlingsdokumentet, ESPD och dess webbtjänst. Nu har myndigheten satt ihop en enkel manual för webbtjänsten.

2017-02-23 | Marianne Ovesen | NEWSROOM, Nyheter, Rent

Hemserviceföretag betalar slavlöner

Hemserviceföretaget K2 Comfort i Habo utanför Jönköping, som flera gånger hyllats för sin snabba tillväxt, har av P4 Jönköping avslöjats med att betala slavlöner och hota sina anställda.

2017-02-21 | Marianne Ovesen | NEWSROOM, Rent

Skrivbordet är äckligt – städa det

Kontoret är ingen rolig plats att vara på. I alla fall inte ur hygiensynpunkt, om man ska tro den brittiska onlinebokningen för städuppdrags, Hassle.com, lista på de nio verkligt äckliga ställena på jobbet.

2017-02-21 | Marianne Ovesen | NEWSROOM, Nyheter, Rent

Varnish cache 2017-02-26 21:28:50