ISS knapp blev “Årets förbättring”

2017-02-10 | Marianne Ovesen | Nyheter

Kaffemaskin_webb

ISS kaffeknapp, Presto, vann tävlingen Årets förbättring 2016. En oerhört enkel idé som rejält minskar kundens irritation över krånglande kaffemaskiner.

Krånglande kaffemaskiner är många arbetsplatsers eviga gissel. Maskinen är trasig dag efter dag och aldrig kommer reparatören. Men det egentliga problemet är att ingen felanmäler.

Susanne Andersson, Account Project Manager på ISS, beslöts att undersöka varför kunderna ofta uttryckte irritation på att kaffemaskinerna inte fungerade. ISS hade ju inte fått in felanmälningar i utsträckning som motsvarade irritationen.

Undersökningen visade att 85 procent av de anställda på en viss arbetsplats upplevde att kaffeapparaterna ofta, eller ibland, var ur funktion. Samtidigt svarade 79 procent att de nästan aldrig felanmälde trasiga maskiner.

– Det fanns alltså ett tydligt glapp mellan den situation som kunderna upplevde och det som vi som serviceorganisation kunde utläsa ur systemen. Men på frågan ”Skulle du rapportera trasiga kaffemaskiner oftare om felanmälan bara var ett knapptryck bort?” svarade samtliga ”ja”, så vi såg att det fanns en stor potential där, berättar Susanne Andersson.

Knappen, kallad Presto, är en så kallad ”internet of things”-applikation, utvecklad av en av ISS kunder, egentligen för ett helt annat användningsområde. Men i samarbete med ISS fungerade den utmärkt även som “kaffeknapp”.

Med knappen vid sidan av kaffemaskinen blir felanmälan så enkel att det faktiskt blir gjort.

Knapptryckningen sänder en signal till en mottagare. Signalen skickas vidare till ISS kundtjänst och därifrån vidare till reparatören. Poängen är att minska ledtiden, från det att kaffemaskinen identifieras som trasig, till dess att en reparatör är på plats. Genom att installera Presto har ISS lyckats öka kundnöjdheten och utnyttja resurserna bättre i förhållande till de faktiska kundbehoven.

– Vinsterna är inte bara det mätbara antalet felanmälningar och minskad ledtid, utan vi har också fått ett verktyg för att komma närmare kontorsanvändaren, kommenterar Susanne Andersson.

Ovanpå den vinsten har knappen nu alltså vunnit utmärkelsen ”Årets förbättring 2016”. Tävlingen arrangeras av C2 Management, som syftar till att uppmärksamma framgångsrikt förbättringsarbete.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Email this to someone

Anmäl dig till CLEAN & Facility

Mässan Clean & Facility är tillbaka i Malmö och Malmömässan den 5-6 april. Det blir det 11:e tillfället som branschtidningen Rent arrangerar mässan.

2017-03-24 | Marianne Ovesen | Nyheter

TS Lokalvårds vd på CLEAN

TS Lokalvård och TS Hemservice i Örebro är ett medarbetarägt städbolag, som bildades genom en avknoppning av städningen från tekniska avdelningen i Örebro kommun.

2017-03-23 | Marianne Ovesen | Nyheter

Nu är proppen lagd

Den 21 mars lades regeringens proposition om arbetsrättsliga villkor, som Cleannet skrev mer utförligt om den 17 mars. I propositionen föreslås bestämmelser som innebär att upphandlande myndigheter och enheter vid upphandlingar ska ställa arbetsrättsliga villkor när det gäller lön, semester och arbetstid. Villkoren ska ställas om det är behövligt och om de går att fastställa. De villkor […]

2017-03-23 | Marianne Ovesen | NEWSROOM, Rent

Laxå kommun på CLEAN & Facility

Laxå kommun har valt att städa golven i kommunens skolor och andra lokaler med ultrarent vatten.

2017-03-22 | Marianne Ovesen | Nyheter

Coop och Samhall i stort avtal

Coop och Samhall har ingått ett ramavtal gällande städning och vissa kringtjänster, som tvätt av korgar och kundvagnar. I ett inledande skede ska Samhall städa närmare 200 Coop-butiker, vilket väntas ge arbete åt cirka 800 av Samhalls medarbetare.

2017-03-22 | Marianne Ovesen | Nyheter

Varnish cache 2017-03-24 17:50:49